Pozwolenie na budowę domu

Nie wiesz w jaki sposób złożyć poszczególne wnioski związane z ubieganiem się o pozwolenie na budowę domu? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozwolenia na budowę i tego, czy rzeczywiście w każdej sytuacji pozostaje koniecznością, doskonale się składa. Przede wszystkim przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się niezbędnych informacji.

Aby móc uzyskać wymarzone pozwolenie na budowę, warto o przygotowanie wniosku na pozwolenie na budowę z wykorzystaniem urzędowego formularza. Przede wszystkim jego treści powinny znaleźć się takie informacje jak: rodzaj inwestycji, inwestor, adres miejsca budowy, oznaczenie ewidencyjne – nr działki.

Pozwolenie na budowę domu krok po kroku

Pierwszym krokiem jest uzyskanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie każda nieruchomość gwarantuje zabezpieczenie przestrzeni w postaci budowy domu. W takiej sytuacji pierwszym krokiem konieczne jest poddawanie analizie kondycji gruntu.

Następnym etapem jest podłączenie mediów. To istotny aspekt ze względu na fakt, że w planie budowy niezbędne pozostaje uwzględnienie sposobu odbioru ścieków, dostawy wody, gazu i energii. Następne kroki to stworzenie przez geodetę mapy do celów projektowych i stworzenie projektu domu.

Kiedy pozwolenie na budowę nie jest konieczne? Ze względu na rodzaj nieruchomości czasami wystarczy wyłącznie zgłoszenie rozpoczęcia budowy bez oczekiwania na pozwolenie na budowę. Jakie obiekty i nieruchomości nie wymagają pozwolenia na budowę?

  • Przydomowa oczyszczalnia ścieków,
  • Wiaty przystankowe i peronowe,
  • Parkometry z własnym zasilaniem,
  • Obiekty wykorzystywane w procesie produkcji rolnej,
  • Budynki parterowe wolnostojącej o łącznej powierzchni do 25 metrów kwadratowych w tym wiaty itp.
  • Szkolne boiska, bieżnie rekreacyjne i korty tenisowe,
  • Obiekty budowlane tymczasowe, które nie są połączone z trwałym gruntem,
  • Miejsca postojowe dla maksymalnie 10 właścicieli pojazdów,
  • Gospodarcze obiekty budowlane maksymalnie do 35 metrów kwadratowych. Ich maksymalna rozpiętość nie powinna przekraczać konstrukcji 4,80 m.
  • Oczka wodne i przydomowe baseny do 30 metrów kwadratowych.
  • Pomosty o długości do 25 metrów i wysokości 2,5 metra, liczone od dna akwenu wodnego.

Jakie dokumenty są wymagane?

Otrzymanie pozwolenia na budowę jest możliwe tylko w sytuacji,i kiedy do Starosty, Wójta lub Prezydenta Miasta dostarczymy pełny zestaw dokumentów. W ich skład wchodzą:

Zapewnij sobie spokojny urlop
Nawet 50% taniej za pełen pakiet ochrony
  • Oświadczenia o prawie do możliwości dysponowania nieruchomością z możliwością budowy.
  • Decyzja o warunkach zabudowy, czy WZ w przypadku pozytywnego rozpatrzenia lub MPZP, kiedy odpowiedź na wniosek okazała się negatywna.
  • 4 egzemplarze projektu budowy wraz z uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami.
  • Projekt musi być na dzień składania wniosku wpisany do rejestru właściwej izby samorządu zawodowego. Konieczne jest uzyskanie potwierdzenia o tym fakcie.
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej.
  • Wpis do rejestru gruntów dla działki + sąsiadującej.

Aktualne prawo budowlane nie wymaga przedkładania technicznej dokumentacji, która dotyczy zaopatrzenia w media.

Pozwolenie na budowę domu a koszty

Uzyskanie pozwolenia na budowę, a konkretniej konieczny do przejścia proces generuje koszty. Jakie są to wartości? Sprawdziliśmy to za Ciebie i zebraliśmy w uporządkowaną oraz czytelną listę poniżej:

  • Uzyskanie wyrysu i wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego – koszt jest uzależniony od ilości stron i wynosi około 50-70 złotych plus 60 zł za przeniesienie na nowego inwestora. Maksymalnie etap ten wyniesie nas 250 złotych.
  • Załatwienie dokumentacji warunków przyłączenia mediów. Dokumentacja dostępna jest w urzędzie gminy, zakładzie energetycznym i gazowni. Ten etap nie wymaga od nas inwestycji, pozostaje w pełni darmowy.
  • W niektórych sytuacjach konieczne jest zdoby mapy lokalizacji. Taka usługa jest dostępna w urzędach geodezji i jej koszt to około 50 złotych.
  • Wpis do księgi wieczystej – realizacja tego elementu odbywa się poprzez nabycie wpisu w sądzie rejonowym. Koszt dokumentu wynosi 30 złotych, a jego termin ważności to miesiąc.
  • Uzyskanie zezwolenia na zjazd lub przebudowę. Ten element dotyczy przypadków, kiedy działka nie posiada zjazdu z drogi. W takiej sytuacji nie obędzie się bez uzyskania zezwolenia z urzędu, którego koszt to 80 złotych i wykonanie projektu o wartości 1000 złotych.
  • Mapa ewidencyjna i zasadnicza – to wymagany załącznik do niektórych wniosków do urzędu. Koszt uzależniony jest od wielkości, jednak dla mapy ewidencyjnej wynosi od 10-80 złotych, a dla mapy zasadniczej 20-160 złotych.
  • Nabycie u geodety mapy do celów projektowych o wartości około 700 zł na hektar ziemi.
  • Kolejnym etapem jest projekt domu o wartości maksymalnie kilku tysięcy i adaptacji to dodatkowy koszt 1500 złotych.

Koszty dodatkowe

W trakcie tworzenia projektu niewykluczone jest, że pojawiać się będą dotąd nieprzewidywalne koszty. Mogą one dotyczyć konieczności przeprowadzenia ekspertyzy technicznej, wznowienia granic itp. Ich koszt rozpoczyna się od 4 tysięcy złotych. Podobnie do ekspertyzy kosztowej kosztem mogą być także decyzje środowiskowe, koszty związane z konserwatorem zabytków, a także operaty wodno-prawne. Dlatego koszty niezbędnych decyzji i pozwoleń może doprowadzić do wygenerowania łącznie od 20 do 60 procent wartości wcześniej wspomnianego projektu.

Gdzie złożyć wnioski o pozwolenie na budowę domu?

Zastanawiasz się nad tym, gdzie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu? Pozwolenie na budowę domu, rozbiórkę lub użytkowanie zależy od decyzji starosty powiatowego. Dlatego, jeśli chcesz uzyskać pozytywną decyzję od urzędnika konieczne jest odnalezienie adresu właściwego urzędu, a następnie skierowanie swojej prośby do wydziału urbanistyki lub architektury. To tam należy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Aby ułatwić ten proces dla obywateli, powstał formularz urzędowy, który pozwala na jeszcze prostsze złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Pamiętaj, że już na tym etapie możesz kupić ubezpieczenie nieruchomości i zadbać o swoje bezpieczeństwo.

Sprawdź nasze Ubezpieczenia

Warto Wiedzieć