Zdecydowałeś się na sprzedaż pojazdu? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że Twoje obowiązki nie są równoznaczne wyłącznie z przekazaniem kluczyków w ręce nowego właściciela lub właścicieli i sporządzenia umowy sprzedaży kupna pojazdu? Sprawdź, jakie kroki powinieneś podjąć po sprzedaży pojazdu. Sprzedałem samochód – co dalej – zobacz, na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę.
Warto wiedzieć, że zakup i sprzedaż samochodu wiąże się z koniecznością spełniania szczególnymi wymaganymi prawem czynności. Mowa między innymi o informacjach takich jak konieczność poinformowania o transakcji odpowiednie urzędy. Specjalnie dla Ciebie zdecydowaliśmy się na przygotowanie poradnika. W nim znajdziesz przypomnienie o wszystkich obowiązkach osoby, która sprzedaje pojazd. Dzięki temu bez trudu pokonasz wszystkie niezbędne formalności.
Sprzedałem samochód – co muszę zrobić?
Jeśli zdecydowałeś się na sprzedaż samochodu, musisz pamiętać o tym, że konieczne do spełnienia formalności nie kończą się na oddaniu dokumentów i kluczyków do nabywcy. Konieczne jest bowiem informowanie o sprzedaży pojazdu wydział komunikacji i firmę ubezpieczeniową, gdzie wykupiłeś polisę OC.
Pierwszym zadaniem jest obowiązkowe informowanie o zbyciu pojazdu urzędników tego wydziału komunikacji, który dokonał wcześniejszą rejestrację. Wynika to z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czynność tę musisz dokonać w terminie 30 dni o zbycia pojazdu. Nie należy jednak zwlekać ze zgłoszenie o sprzedaży auta. W momencie, kiedy nabywca pojazdu spowoduje wypadek lub otrzyma mandat z fotoradaru, a Ty nie wykonasz niezbędnych formalności, wezwanie do zapłaty zostanie wysłane pod Twój adres korespondencyjny.
Na ten moment mimo obowiązku informowania o zbyciu pojazdu przez wcześniejszych właścicieli, wydział komunikacji nie decydował się na przekazywaniu kary i nie czekały na taką osobę żadne konsekwencje. W takiej sytuacji wielu kierowców lekceważy zapisy. Od dnia 1 stycznia 2020 roku przepisy te zostały uregulowane i nie powiadomienie starosty o zbyciu pojazdu może być kosztowne. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowy została przewidziana kara w wysokości 200-1000 złotych. Wysokość kary zostaje ustalana w sposób indywidualny.
W jaki sposób należy powiadomić urzędników o zbyciu pojazdu? To bardzo proste. Wystarczy, że zdecydujemy się na wypełnienie formularza. Jest on dostępny w wydziale komunikacji i na stronach internetowych. Załącznikiem do pisma może być kopia sporządzonej wcześniej umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Niezbędne dokumenty mogą zostać przekazane z wykorzystaniem rozwiązań online, za pośrednictwem poczty lub osobiście w wydziale komunikacji. Teraz już wiesz, jakie formalności po sprzedaży samochodu są niezbędne do spełnienia.
Kogo muszę poinformować o sprzedaży samochodu?
Oprócz informacji do wydziału komunikacji, o sprzedaży samochodu konieczne jest poinformowanie również firmy ubezpieczeniowej. Towarzystwo ubezpieczeniowe musi wiedzieć, że samochód zmienił właściciela, aby nie przedłużać polisy automatycznie. Oprócz tego tylko w takiej sytuacji możliwe będzie przepisanie ewentualnej szkody do aktualnego posiadacza pojazdu oraz zgłoszenie jej do UFG. Należy pamiętać również o fakcie, że poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego o sprzedaży auta jest niezbędne, aby przenieść obowiązek zapłaty kolejnej raty na nabywcę pojazdu. Do dnia zgłoszenia sprzedaży samochodu odpowiadasz z nabywcą za zapłatę należnej składki.
Ubezpieczenie komunikacyjne, jakie nabyłeś, a konkretniej towarzystwo ubezpieczeniowe umożliwia Ci otrzymanie pieniędzy z ubezpieczenia OC za niewykorzystany okres ochrony. Aby taka sytuacja mogła mieć miejsce, nowy właściciel musi wypowiedzieć umowę ubezpieczycielowi.
Dokumenty wymagane przy sprzedaży samochodu
Dokumenty wymagane przy sprzedaży samochodu to między innymi:
- aktualne ubezpieczenie OC od zbywcy,
- dowód rejestracyjny i karta pojazdu,
- umowa kupna-sprzedaży samochodu.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązków sprzedaży po zakupie pojazdu? W takiej sytuacji skontaktuj się z nami.