Celem wszystkich ubezpieczeń majątkowych jest ochrona wskazanych dóbr materialnych. Jeżeli chronione dobra ulegną częściowemu lub całkowitemu zniszczeniu, ich właściciele mają prawo do uzyskania stosownej rekompensaty finansowej. Aby jednak należne pieniądze mogły zostać wypłacone, ubezpieczyciel najpierw musi wszcząć procedurę likwidacji szkody. Na czym ona polega i jaki jest jej przebieg?
Z artykułu dowiesz się:
Zabezpieczenie miejsca wypadku i zgłoszenie szkody
Wypadek losowy może przytrafić się w najmniej spodziewanym momencie. Właśnie dlatego bardzo ważna jest wówczas odpowiednia reakcja na zaistniałą sytuację. Aby uzyskać wsparcie ze strony ubezpieczyciela, osoby poszkodowane muszą najpierw zadbać o dopełnienie kilku aspektów formalnych.
W pierwszej kolejności trzeba będzie zgłosić szkodę, czyli poinformować asekuratora o wypadku. Można to zrobić poprzez specjalną infolinię alarmową lub internetowy panel zgłoszeń. Jeżeli sytuacja jest bardzo pilna, dużo lepszym rozwiązaniem będzie telefon na infolinię.
Po zgłoszeniu szkody należy przejść do zabezpieczenia miejsca wypadku. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ okoliczności zdarzenia mogą mieć istotny wpływ na decyzję dotyczącą wypłaty odszkodowania. Z tego względu warto udokumentować powstałe szkody poprzez wykonanie kilku lub kilkunastu zdjęć. Dokumentacja fotograficzna stanowi ważny dowód w wielu sprawach i bez wątpienia będzie ona przydatna.
Naturalnie przy poważniejszych szkodach taka dokumentacja zazwyczaj jest sporządzana przez policję, która bada okoliczności zdarzenia. Wówczas to notatki oraz zdjęcia policyjne stają się dowodem w sprawie.
Na czym polega likwidacja szkody?
Wyjaśnienie okoliczności zdarzenia pozwala asekuratorowi na ocenę tego, czy posiadacz polisy powinien uzyskać odszkodowanie. Taka decyzja musi zapaść w ciągu 30 dni liczonych od momentu zgłoszenia. Jeżeli zgłoszenie jest zasadne, ubezpieczyciel wszczyna procedurę likwidacji szkody. Jej celem jest naprawa zniszczonego dobra lub zwrot jego wartości. Co jasne, koszty wszelkich napraw są wtedy opłacane z tytułu należnej rekompensaty finansowej.
Warto jednak pamiętać, że przed przyznaniem odszkodowania ubezpieczyciel może zasięgnąć opinii rzeczoznawcy. Tacy eksperci zajmują się profesjonalnym wycenianiem wartości powstałych szkód. Ich opinia ma więc z reguły kluczowy wpływ na wysokość przyznanego odszkodowania. Co ciekawe, ekspertyzę rzeczoznawcy może zamówić także osoba poszkodowana, która nie zgadza się z wyceną ubezpieczyciela. Dzięki temu istnieje szansa na uzyskanie wyższej rekompensaty finansowej, jeżeli pierwotne odszkodowanie było zaniżone.
Podsumowanie
Likwidacja szkody polega na naprawie zniszczonego dobra, które było objęte ochroną ubezpieczeniową. Jeżeli usunięcie zniszczeń okaże się niemożliwe, asekurator powinien zwrócić równowartość danego dobra. Niemniej wypłata odszkodowania następuje dopiero po dokładnym wyjaśnieniu okoliczności zdarzenia. Dlatego najpierw warto zadbać o wszystkie aspekty formalne, aby móc szybciej uzyskać rekompensatę pieniężną.