Przy sprzedaży polisy ubezpieczyciel zobowiązuje się do udzielenia klientowi pomocy w określonych sytuacjach. Co jasne, dokładny zakres takiej ochrony zależy przede wszystkim od warunków zawartego ubezpieczenia. Jednak w przypadku wszystkich polis obowiązuje pewna zasada. Mianowicie osoba ubezpieczona musi najpierw zgłosić zaistniałą szkodę, aby uzyskać pomoc. Jak można to zrobić?
Z artykułu dowiesz się:
Sposoby na zgłoszenie szkody ubezpieczeniowej
W przypadku wielu ubezpieczeń (np. komunikacyjnych, turystycznych lub zdrowotnych) szybka reakcja na zaistniałą szkodę jest konieczna. Dlatego większość asekuratorów umożliwia swoim klientom korzystanie ze specjalnych kanałów kontaktowych. Są to głównie całodobowe infolinie dostępne dla wszystkich posiadaczy określonych ubezpieczeń. Ich celem jest zapewnienie możliwości natychmiastowego zgłoszenia sytuacji awaryjnej.
Konsultanci zajmujący się obsługą takich infolinii są odpowiedzialni za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących powstałych szkód. Ponadto ich obowiązkiem jest nie tylko samo odnotowanie zgłoszenia, ale także szybkie zagwarantowanie wsparcia osobie poszkodowanej. Dlatego to właśnie konsultanci często wzywają np. pomoc drogową lub organizują swoim klientom leczenie poza granicami kraju.
Jeżeli szkoda nie wymaga natychmiastowej reakcji, można ją zgłosić poprzez panel obsługi klienta online. Niemal każde towarzystwo ubezpieczeniowe korzysta obecnie z takiego rozwiązania. Plusem tej metody jest szybka obsługa zgłoszenia i możliwość łatwego skompletowania dokumentacji. Natomiast zgłoszenie szkody online nie sprawdzi się w sytuacjach, gdy potrzebna jest błyskawiczna pomoc.
Jak zadbać o sprawne zgłoszenie szkody?
Większość szkód uprawniających do uzyskania pomocy ze strony ubezpieczyciela powstaje w wyniku wypadku lub innych niespodziewanych okoliczności. Nic więc dziwnego, że dla osób poszkodowanych jest to naprawdę trudna i stresująca sytuacja. W efekcie niektórzy mogą mieć problemy ze zgłoszeniem powstałej szkody. Z tego powodu warto już wcześniej przygotować się na taką ewentualność.
Przy zgłoszeniu szkody kluczowe znaczenie ma bowiem szybka identyfikacja klienta oraz jego polisy. Dzięki temu konsultant może błyskawicznie odnotować szkodę w systemie i przejść do organizowania pomocy. Niestety, osoby poszkodowane często nie mogą podać konsultantowi wymaganych przez niego informacji. Aby więc zapobiec takiemu problemowi, zawsze należy mieć przy sobie potwierdzenie zawarcia polisy lub przynajmniej zapisany numer ubezpieczenia.
Rzecz jasna numer polisy pełni funkcję jej identyfikatora. Po wprowadzeniu go do systemu konsultant szybko uzyska dostęp do wszystkich informacji związanych z zawartą umową. To zaś umożliwi mu sprawniejsze zorganizowanie pomocy dla poszkodowanego klienta.
Oprócz tego przy zgłaszaniu szkód należy podać swoje dane osobowe. Nie powinno być to żadnym problemem, ale dla pewności warto posłużyć się wówczas dowodem osobistym. Ponadto konsultant przyjmujący zgłoszenie z pewnością będzie zadawać pytania dotyczące okoliczności zaistniałego wypadku. Należy odpowiadać na nie spokojnie i wyczerpująco, ponieważ w ten sposób można szybciej uporać się z formalnościami.
Podsumowanie
W pilnych sytuacjach najlepszym sposobem na zgłoszenie szkody będzie skorzystanie z całodobowej infolinii alarmowej. Jej numer powinien widnieć na dokumentach dostarczonych wraz z zamówioną polisą. Konsultant odpowiadający za obsługę infolinii przyjmie zgłoszenie oraz zajmie się zorganizowaniem pomocy. Jeżeli szkoda nie jest tak poważna, można skorzystać z alternatywy w postaci zgłoszenia wypadku online. W tym celu trzeba skorzystać z panelu obsługi klienta, który najczęściej widnieje na stronie internetowej danego ubezpieczyciela. Przy zgłaszaniu jakichkolwiek szkód należy posługiwać się numerem polisy, gdyż to on odgrywa rolę identyfikatora danej umowy. Toteż taki numer zawsze należy mieć pod ręką.