Polisa komunikacyjna od Odpowiedzialności Cywilnej, czyli popularne OC, stanowi jedno z niewielu obowiązkowych ubezpieczeń. Co więcej, zakres tego świadczenia musi być identyczny w przypadku każdego kierowcy. Taki obowiązek wynika z przepisów prawa, dlatego ustawodawca zadbał również o kontrolę asekuratorów zajmujących się obsługą ubezpieczeń OC. W tym celu powstało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Jakie są najważniejsze kompetencje tego organu?
Z artykułu dowiesz się:
Co warto wiedzieć o PBUK?
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych powstało w 1995 roku na mocy nowelizacji do ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku. Organ ten został założony w celu zrzeszania firm ubezpieczeniowych zajmujących się sprzedażą obowiązkowych polis OC. Aby dany asekurator mógł legalnie świadczyć takie usługi, musi on najpierw przystąpić do struktur PBUK. Jego to prawna konieczność stanowiąca zarazem wymóg do uzyskania wymaganego zezwolenia na prowadzenie działalności.
PBUK pełni również funkcję kontrolną w wyżej wymienionym zakresie. Jego przedstawiciele mogą weryfikować to, czy dany asekurator działa zgodnie z przepisami. Nie jest to szczególnie trudne, gdyż wszystkie takie firmy muszą należeć do struktur PBUK. W przypadku wykrycia nieprawidłowości instytucja ta może podjąć stosowną interwencję.
PBUK jako Biuro Narodowe w Systemie Zielonej Karty
Zdecydowanie większe znaczenie ma jednak międzynarodowy charakter działalności tego organu. Warto bowiem wiedzieć, że PBUK odgrywa rolę tzw. Biura Narodowego, które reprezentuje Polskę w globalnych strukturach sektora ubezpieczeń komunikacyjnych. Co to dokładnie oznacza?
System Zielonej Karty jest międzynarodowym porozumieniem dotyczącym polis komunikacyjnych. Choć nie wszyscy o tym wiedzą, obowiązkowe ubezpieczenia OC istnieją praktycznie we wszystkich krajach. Dlatego przedstawiciele poszczególnych państw postanowili stworzyć wspólny system, który umożliwi szybką likwidację szkód spowodowanych przez zagranicznych kierowców. Tak oto powstał System Zielonej Karty zrzeszający obecnie kilkanaście krajów (m.in.: Albanię, Białoruś, Iran, Izrael, Macedonię, Rosję, Turcję i Ukrainę). Dlaczego tylko kilkanaście?
Wynika to z faktu, że obywatele państw członkowskich UE mogą posługiwać się wykupionym OC na terenie całej wspólnoty. Problem pojawia się jednak w chwili, gdy taki kierowca prowadzi samochód w kraju nienależącym do UE. Wówczas posiadane OC traci swoją ważność, a zastąpić je może tylko Zielona Karta.
Toteż Zieloną Kartę należy określić mianem międzynarodowej polisy OC, która jest uznawana poza UE. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych reprezentuje polskich kierowców w strukturach opisywanego systemu. Tym samym PBUK odpowiada za likwidację szkód spowodowanych przez Polaków poza granicami kraju, a także szkód powstałych w Polsce z winy zagranicznych kierowców.
Podsumowanie
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych to organ zrzeszający wszystkie firmy zajmujące się sprzedażą obowiązkowych polis OC. Przynależność do tej instytucji jest obowiązkowa. PBUK może pełnić funkcję kontrolną w zakresie nadzorowania działalności poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych. Oprócz tego organ ten koordynuje działania podejmowane w ramach międzynarodowego Systemu Zielonej Karty.