jak korzystać z pakietów medycznych dla firm
Pakiety medyczne dla firm

Pakiety medyczne dla firm – jak z nich korzystać?

Standardy panujące w polskim systemie publicznej opieki zdrowotnej to coś, na co narzeka mnóstwo pacjentów. Z tego względu niektóre osoby nie chcą w pełni polegać na tym systemie i postanawiają szukać alternatyw. Jedną z nich może być zakup pakietu medycznego. Trzeba bowiem pamiętać, że głównym celem takiego świadczenia jest zapewnienie dostępu do prywatnej opieki lekarskiej. W praktyce oznacza to mniejsze kolejki, a co za tym idzie – możliwość szybkiego uzyskania pomocy. Warto jednak wiedzieć, jak należy korzystać z pakietów medycznych dla firm. W tym tekście zwrócimy uwagę na kilka ważnych zagadnień i odpowiemy na bardzo istotne pytania. Zapraszamy do lektury.

Pakiety medyczne dla firm i zakres ochrony

Zacznijmy od najważniejszej kwestii. Zakres ochrony gwarantowany w ramach pakietu medycznego zależy jedynie od indywidualnych warunków podpisanej umowy. W przypadku pakietów dla firm zazwyczaj decyzję dotyczącą zakresu ochrony podejmuje zarząd firmy. Jednak od tej reguły zdarzają się pewne wyjątki.

Przykładowo, firma może zdecydować się na zastosowanie modelu wspólnego finansowania pakietów medycznych. W takim układzie pracownik pokrywa z własnej kieszeni część ceny abonamentu. To z kolei może zapewnić mu także prawo do decydowania o zakresie ochrony.

Dlatego pierwszą ważną kwestią będzie sprawdzenie tego, czy nasz pakiet medyczny obejmuje usługę, z której chcemy skorzystać. Jeżeli jest to np. zwykła konsultacja z lekarzem pierwszego kontaktu, zdecydowana większość pakietów obejmuje takie usługi. Warto jednak pamiętać, że w przypadku np. konsultacji specjalistycznych lub zaawansowanych badań dostępność nie jest taka oczywista.

Jak więc można ją sprawdzić? Przy zakupie pakietu każda osoba powinna otrzymać dokument z wykazem dostępnych świadczeń. Jeżeli nie możemy go znaleźć, warto zapytać o zakres pakietu pracodawcę lub skontaktować się z infolinią operatora pakietu.

Pakiety medyczne dla firm – jak umówić wizytę?

Jeżeli pakiet medyczny obejmuje pożądaną usługę, można przejść do samej rezerwacji wizyty. Tutaj poszczególni operatorzy pakietów wprowadzili w życie różne metody na rezerwowanie takich wizyt. Dlatego opiszemy teraz kilka możliwych opcji.

Podstawową metodą rezerwacji wizyt lekarskich w przypadku większości pakietów jest kontakt z infolinią lub dokonanie rezerwacji online. W pierwszym przypadku posiadacz abonamentu musi zadzwonić na infolinię i porozmawiać z konsultantem. Podczas takiej rozmowy pacjent przedstawia swoje potrzeby, a konsultant udziela mu informacji o dostępnych terminach. Dzięki temu posiadacze pakietu mogą dopasować termin wizyty do swojego harmonogramu dnia.

Druga opcja jest jeszcze wygodniejsza, ponieważ zakłada samodzielną rejestrację wizyty poprzez portal online. Aktualnie praktycznie każdy operator usług medycznych zapewnia swoim klientom dostęp do takiej opcji. Internetowe konto pacjenta zazwyczaj pozwala nie tylko na rezerwację wizyty, ale także na przeglądanie dokumentacji i historii leczenia.

Tutaj trzeba również wspomnieć o opcji rezerwowania wizyt lekarskich bezpośrednio w placówkach medycznych. Jednak od razu zaznaczamy, że taka opcja nie pojawia się we wszystkich pakietach. Tutaj dużo zależy od zasad wyznaczonych przez operatora świadczeń medycznych. Jeżeli jednak posiadany abonament zapewnia taką możliwość, umawianie wizyt w placówce może być dobrą opcją dla wielu osób.

Pakiety medyczne dla firm a refundacja leczenia

Kolejnym ważnym aspektem jest kwestia uregulowania płatności za udzielone świadczenia medyczne. Tutaj warto poruszyć kilka ważnych wątków związanych z rozliczaniem takich usług.

Po pierwsze, obecnie sama płatność za usługi praktycznie zawsze ma formę rozliczenia bezgotówkowego. Oznacza to, że operator usług medycznych kontaktuje się z placówką lekarską i reguluje wtedy rachunek pacjenta. Dzięki temu posiadacze pakietów nie muszą za nic płacić z własnej kieszeni. Warto więc zwracać uwagę na to, czy dany pakiet medyczny gwarantuje bezgotówkowe rozliczanie usług.

Po drugie, niektóre pakiety medyczne mogą gwarantować refundację usług lekarskich, które zostały udzielone w innej placówce. Co jasne, nie jest to reguła, bo taki zapis znajduje się wyłącznie w najbardziej rozbudowanych wersjach abonamentów medycznych. Jeśli jednak można z niego skorzystać, należy zachować rachunek oraz dokumentację potwierdzającą udzielenie usługi. Jeżeli taka usługa wchodzi w zakres pakietu, operator może zwrócić pacjentowi wydaną kwotę.

Po trzecie, pakiet medyczny nie zawsze zapewnia darmowe leczenia. Czasami operator bierze na siebie tylko część kosztów związanych z udzieleniem pomocy medycznej. Oznacza to, że pacjent musi z własnej kieszeni pokryć dodatkowe wydatki. Dlatego tutaj także należy pamiętać o zachowaniu rachunków oraz dokumentacji medycznej.

Pakiety medyczne dla firm – jak korzystać z usług dodatkowych?

Standardowy zakres abonamentów medycznych obejmuje z reguły tzw. podstawową opiekę lekarską. Są więc to np.: konsultacje internistyczne, zabiegi ambulatoryjne oraz podstawowe badania. Jednak zakres tych najbardziej rozbudowanych pakietów jest już zdecydowanie szerszy. Takie świadczenia mogą obejmować choćby: prowadzenie ciąży, zabiegi fizjoterapii, konsultacje profesorskie i inne dodatkowe usługi. Jak więc można z nich korzystać?

Na ogół trzeba skonsultować tę kwestię z doradcą odpowiedzialnym za obsługę naszego pakietu. Wynika to z faktu, że takie usługi nie zawsze są dostępne w placówkach należących do operatora. Aby więc zapewnić pacjentom dostęp do takich świadczeń, operatorzy często korzystają z pomocy placówek partnerskich.

Z tego względu posiadacz pakietu powinien najpierw zgłosić chęć skorzystania z danej usługi. Po uzyskaniu takiej informacji konsultant udzieli informacji na temat tego, gdzie można otrzymać dostęp do takiego świadczenia.

UWAGA!

Usługi dodatkowe dużo częściej niż inne świadczenia podlegają tylko częściowej refundacji. Toteż przy rezerwowaniu wizyty warto od razu dopytać, jak będzie wówczas wyglądać kwestia rozliczenia świadczeń.

Pakiety medyczne dla firm a kontynuacja opieki po odejściu z pracy

Sytuacja zawodowa ludzi w XXI wieku potrafi zmieniać się naprawdę szybko. Nagła utrata pracy nie jest niczym dziwnym, a jednocześnie coraz więcej osób nie waha się zmienić pracy, jeśli dotychczasowe stanowisko im nie odpowiada. Niemniej zmiana miejsca zatrudnienia zawsze wiąże się z ważnymi pytaniami. Jedno z nich dotyczy tego, co w takiej sytuacji dzieje się z opieką medyczną w ramach pakietu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Pierwszym z nich będzie kwestia płatności za pakiet medyczny. Jeżeli za pakiet medyczny płacił w całości pracodawca, utrata pracy oznacza koniec dostępu do opieki.

Sprawa wygląda nieco inaczej w sytuacji, kiedy pracodawca pokrywał tylko część składki. Wtedy posiadacz pakietu może skontaktować się z operatorem świadczeń i zapytać o możliwość kontynuacji ochrony. Co istotne, trzeba o to dopytać nawet wtedy, kiedy pracownik sam płacił za swój pakiet. Może się bowiem okazać, że np. cena takiego pakietu była niższa ze względu na firmową zniżkę. Dlatego operator usług może wtedy ponownie obliczyć składkę i zaproponować nowe warunki umowy.

Dodajmy jeszcze, że zasady kontynuacji pakietu po odejściu z pracy opisaliśmy w innym naszym tekście. Wszystkie osoby zainteresowane tym zagadnieniem odsyłamy do jego lektury.

Najważniejsze informacje:

  • Pakiety medyczne dla firm stają się naprawdę popularne, dzięki czemu coraz większa liczba pracowników zyskuje do nich dostęp. Z tego względu warto wiedzieć, jak należy korzystać z takich świadczeń.
  • Przede wszystkim trzeba wiedzieć o tym, że pakiet medyczny zapewnia dostęp tylko do świadczeń, które zostały uwzględnione w podpisanej umowie. Jeżeli więc chcemy skorzystać z pakietu, warto sprawdzić, czy konkretne świadczenie widnieje w zakresie ochrony.
  • Kolejnym krokiem będzie umówienie wizyty lekarskiej lub rezerwacja badania. Zazwyczaj można to zrobić poprzez: telefon na infolinię, rezerwację online lub rezerwację bezpośrednio w placówce. Wykaz dostępnych metod zależy od warunków umowy.
  • Warto także upewnić się, na jakich zasadach przebiega finansowanie świadczeń medycznych oraz ewentualnych usług dodatkowych. Z punktu widzenia posiadaczy pakietów najlepszą opcją wydaje się bezgotówkowe rozliczanie rachunków.
  • Jeżeli chodzi o zakup pakietów medycznych, obecnie najczęściej wybieraną metodą zakupu jest zamówienie pakietu online. Teraz przy pomocy Polisoteki można to zrobić jeszcze szybciej i wygodniej.

FAQ - Najczęsciej zadawane pytania

Jak należy korzystać z pakietów medycznych?
Dokładne zasady korzystania z każdego pakietu medycznego powinny znaleźć się w treści podpisanej umowy. Dlatego wszyscy nabywcy takich świadczeń powinni zapoznać się z podpisywanym dokumentem.
W jaki sposób przebiega rezerwacja wizyt lekarskich?
Aktualnie operatorzy usług medycznych stawiają z reguły na trzy dostępne metody. Pierwszą z nich jest rezerwacja wizyty poprzez infolinię. Druga opcja to rezerwacja wizyty online, a trzeci sposób to bezpośrednia rezerwacja w placówce medycznej.
Czy z pakietu można korzystać po odejściu z pracy?
Zazwyczaj nie jest to możliwe bez wcześniejszej konsultacji z operatorem usług medycznych. Dobra wiadomość jest jednak taka, że coraz więcej firm przewiduje opcję prywatnej kontynuacji pakietu medycznego. Taką opcję mają w ofertach np. firmy LUX MED oraz Medicover.