Słownik ubezpieczeniowy

Zielona Karta

Zielona Karta to polisa będąca odpowiednikiem naszego OC dla kierowców wyjeżdżających poza terytorium Polski. Jest ona uznawana w większości państw, które nie należą do struktur Unii Europejskiej. Jeżeli więc kierowca będzie chciał poruszać się swoim samochodem po zagranicznych drogach, musi mieć takie ubezpieczenie. Jakie zasady obowiązują przy zakupie Zielonej Karty? W których krajach ta polisa będzie niezbędna?

Zielona Karta – gdzie jest honorowana?

Jak wiadomo, Polska od 2004 roku należy do Unii Europejskiej. Zawarte porozumienie do dzisiaj upraszcza przebieg wielu procedur związanych z podróżowaniem. Dzięki niemu polscy kierowcy mogą bez problemu poruszać się po drogach należących do innych państw członkowskich. Władze takich krajów muszą bowiem uznać ważność polskich ubezpieczeń OC.

Taki wymóg nie dotyczy jednak państw, które nie przystąpiły do Unii Europejskiej ani Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Dlatego na ich terytorium kierowcy mają obowiązek posiadania ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Zasadniczo takie regulacje obowiązują we wszystkich krajach spoza UE. Niemniej do tego grona należą także niektóre państwa afrykańskie i azjatyckie. Jeśli kierowcy mają jakiekolwiek wątpliwości dotyczące ubezpieczeń, mogą skorzystać z międzynarodowego Systemu Zielonej Karty. Ten rejestr obejmuje wszystkie państwa, w których Zielona Karta jest wymaganym ubezpieczeniem dla obcokrajowców.

Aktualnie do Systemu Zielonej Karty należą następujące kraje:

  • Europa – Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Mołdawia, Rosja, Turcja, Ukraina
  • Azja – Izrael, Iran
  • Afryka – Maroko, Tunezja.

Gdzie i jak nabyć Zieloną Kartę?

Choć Zielona Karta jest pod wieloma względami podobna do tradycyjnego ubezpieczenia OC, sprzedaż tej polisy odbywa się według innych zasad. Największym problemem dla kierowcy może być to, że oferty poszczególnych ubezpieczycieli są dość mocno okrojone. Wynika to z faktu, że wyjazd samochodem do niektórych państw jest nieco bardziej ryzykowny. Toteż część asekuratorów nie wystawia Zielonych Kart osobom podróżującym do Rosji lub Białorusi. Analogiczne problemy mogą dotknąć kierowców udających się na Ukrainę, a nawet na Bliski Wschód.

Jeśli chodzi o wybór ubezpieczyciela, kierowca powinien najpierw skontaktować się z firmą, która obsługuje jego polskie OC. Część asekuratorów wystawia bowiem darmowe Zielone Karty dla swoich klientów. Jedynym problemem może tutaj okazać się wspomniane wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela w niektórych krajach. Co zatem zrobić w sytuacji, gdy asekurator nie wydaje Zielonych Kart osobom jadącym do danego państwa? Wówczas trzeba po prostu poszukać innej firmy, która może zaoferować wybraną polisę. Na szczęście, znalezienie odpowiedniego ubezpieczyciela nie powinno być zbyt trudne.

O czym należy pamiętać przy zakupie Zielonej Karty?

Aby planowana podróż przebiegła bezproblemowo, kierowca powinien zadbać o kilka istotnych aspektów związanych z ubezpieczeniem OC. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że ochrona udzielana w ramach Zielonej Karty powinna obejmować każdy kraj na trasie przejazdu. Dlatego też przy zakupie polisy kierowca musi wskazać wszystkie państwa, przez które będzie podróżował. Dzięki temu asekurator będzie mógł dopasować zakres ochrony do planowanej trasy.

Co ciekawe, Zielona Karta to nie jedyny dokument uprawniający do wjazdu samochodem na terytorium danego kraju. W nagłych przypadkach kierowca może kupić tzw. ubezpieczenie graniczne. Jak sama nazwa wskazuje, taka polisa jest sprzedawana w placówkach zlokalizowanych nieopodal przejść granicznych. Jej warunki są dość standardowe, przez co zapewnia taką samą ochronę, jak ubezpieczenie OC lub Zielona Karta. W zasadzie jedynym problemem okazuje się cena. Niestety, ubezpieczenie graniczne jest dużo droższe niż pozostałe polisy dla kierowców. Z tego powodu to świadczenie opłaca się kupować tylko w nagłych sytuacjach.

Ostatnią istotną kwestią jest czas trwania polisy. Obowiązujące przepisy wskazują, że Zielona Karta musi być ważna przez minimum 15 dni. Z drugiej strony górną granicą jej ważności pozostaje okres 12 miesięcy. Jednakże dla kierowcy najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu dostosowanie długości polisy do czasu trwania wyjazdu.

Zieloną Kartę należy zatem potraktować jako zagraniczną wersję polisy OC. Jej zakres w niczym nie różni się od ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawanych w naszym kraju. Trzeba jednak pamiętać, że Zielona Karta jest wydawana indywidualnie dla każdego zagranicznego państwa. Kierowcy są więc zobowiązani do poinformowania ubezpieczyciela o tym, gdzie dokładnie zamierzają udać się swoim samochodem. Naturalnie Zieloną Kartę warto kupić z pewnym wyprzedzeniem. W ten sposób można uniknąć wielu niepotrzebnych nerwów związanych z procedurą wyrabiania polisy.