Assistance to dobrowolne ubezpieczenie, które zapewnia udzielenie ubezpieczonemu przez towarzystwo ubezpieczeniowe określonej i natychmiastowej pomocy w nieoczekiwanej sytuacji na drodze, w domu, w podróży, w firmie, czy też medycznej. Wystarczy kontakt telefoniczny ubezpieczonego z Centrum Alarmowym ubezpieczyciela, które jest czynne 24/7, a pracownik zorganizuje konieczne usługi pomocowe. Należy przestrzegać wskazanego w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) danej polisy czasu na wezwanie pomocy i zaleceń pracownika Centrum Alarmowego.
Rodzaj ubezpieczenia Assistance (ASS)
Z uwagi na obszar, którego dotyczy ubezpieczenie wyróżnia się Assistance:
- komunikacyjny;
- domowy;
- podróżny;
- medyczny;
- prawne;
- dla firm;
- concierge.
Zakres ubezpieczenia
Assistance funkcjonuje przeważnie w dwóch wersjach — podstawowej i rozszerzonej. Wersja podstawowa zazwyczaj jest dodawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe do określonej polisy za darmo (np. komunikacyjny do ubezpieczenia OC i AC, czy podróżny do ubezpieczenia turystycznego). Jak sama nazwa wskazuje, wersja podstawowa zapewnia usługi pomocowe w okrojonym zakresie. Wersja rozszerzona natomiast gwarantuje szerszy zakres ochrony ubezpieczeniowej. Wraz z nim wzrasta cena ubezpieczenia. Szczegółowe informacje na temat zakresu zawarte są w OWU danej polisy. Ubezpieczenie może być też zakupione niezależnie w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym.
Limity Assistance
Towarzystwo ubezpieczeniowe pokrywa koszty danej usługi pomocowej do określonej w OWU kwoty. Co równie ważne, poszczególne usługi Assistance są obwarowane limitami. Dana usługa pomocowa może być zrealizowana ustaloną w OWU ilość razy w okresie ochrony ubezpieczeniowej. Dla przykładu, w przypadku Assistance komunikacyjnego do limitów stosowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe należy m.in.:
- udzielenie pomocy na drodze pod warunkiem zdarzenia w odległości większej niż x km od miejsca zamieszkania ubezpieczonego;
- usprawnienie pojazdu do limitu x PLN;
- holowanie pojazdu do warsztatu, nie dalej niż x km od miejsca zdarzenia.
Assistance komunikacyjny
Assistance komunikacyjny zapewnia pomoc na drodze. Skorzystanie z niej nie wpływa na zniżki za bezszkodową jazdę w ramach ubezpieczenia OC i AC. Podstawowa wersja zazwyczaj dotyczy pomocy na drodze w przypadku kolizji w Polsce. Natomiast usługi pomocowe w wersji rozszerzonej są organizowane też w sytuacji awarii czy kradzieży pojazdu, również poza granicami Polski. Ubezpieczenie zapewnia zorganizowanie i pokrycie kosztów m.in.:
- usprawnienia pojazdu na miejscu zdarzenia;
- holowania pojazdu;
- dostarczenia paliwa;
- samochodu zastępczego;
- wymiany uszkodzonej opony.
Assistance domowy
Assistance domowy gwarantuje pomoc w domu po zaistnieniu wskazanych w OWU awarii lub zdarzeń losowych. Ubezpieczenie zapewnia zorganizowanie i pokrycie kosztów m.in.:
- pomocy odpowiedniego specjalisty (elektryka, ślusarza, hydraulika, szklarza, dekarza, etc.) w przypadku szkody w domu spowodowanej zdarzeniem losowym (pożar, powódź, huragan, włamanie, wandalizm, etc.);
- pomocy odpowiedniego serwisanta w przypadku awarii urządzenia AGD/RTV lub komputera w domu;
- zakwaterowania dla domowników w hotelu wtedy, kiedy zdarzenie losowe uniemożliwia ich pozostanie w domu;
- opieki nad zwierzętami domowymi w przypadku hospitalizacji ubezpieczonego spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem lub nagłym zachorowaniem.
Assistance podróżny
ASS podróżny zapewnia pomoc podczas podróży w Polsce oraz poza jej granicami. Charakter wyjazdu nie ma znaczenia. Ubezpieczenie zapewnia zorganizowanie i pokrycie kosztów m.in.:
- pomocy medycznej spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem lub nagłym zachorowaniem ubezpieczonego;
- transportu medycznego do Polski i transportu zwłok;
- akcji ratowniczej i poszukiwawczej na morzu i w górach;
- transportu i zakwaterowania bliskiej osoby w sytuacji hospitalizacji ubezpieczonego spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem lub nagłym zachorowaniem.
ASS podróżny zapewnia też zwrot poniesionych kosztów m.in. w związku z:
- niewykorzystaniem SKI-PASS spowodowanym nieszczęśliwym wypadkiem lub nagłym zachorowaniem ubezpieczonego;
- udzieleniem pomocy weterynaryjnej psu lub kotu zabranemu przez ubezpieczonego w podróż.
Assistance medyczny
ASS medyczny gwarantuje usługi pomocowe ubezpieczonemu w sytuacji nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania. Ubezpieczenie zapewnia zorganizowanie i pokrycie kosztów m.in.:
- domowej wizyty lekarza rodzinnego;
- transportu medycznego do szpitala i transportu powrotnego po hospitalizacji do domu;
- dostarczenia leków do domu;
- wypożyczenia lub zakupu sprzętu rehabilitacyjnego;
- opieki domowej/pielęgniarskiej po hospitalizacji.
Assistance prawne, dla firm I concierge
ASS prawne, krótko mówiąc, umożliwia skorzystanie z usług kancelarii prawnej. Z kolei Assistance dla firm zapewnia pomoc przedsiębiorcom w razie awarii sprzętu biurowego lub szkody w siedzibie firmy (zalanie, pożar, włamanie). Natomiast concierge to osobisty asystent, który realizuje usługi pomocowe na żądanie i koszt ubezpieczonego, na przykład rezerwuje hotel czy bilety do teatru.