Jak wyrobić kartę EKUZ przez internet?

Kiedyś wniosek o wydanie karty EKUZ można było złożyć tylko podczas osobistej wizyty w oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia. Na szczęście urzędnicy zadbali o uproszczenie tej procedury. Dzięki temu petenci mogą obecnie składać wspomniane wnioski przez internet. W jaki sposób można to zrobić? O czym warto pamiętać przy składaniu wniosku online?

Karta EKUZ online – jak ją wyrobić?

Niektóre dokumenty są wydawane tylko na podstawie wniosku składanego przez zainteresowaną osobę. Do tej kategorii należy również Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Zazwyczaj gotowe druki wniosków można znaleźć w oddziałach NFZ. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby pobrać cyfrową wersję tego dokumentu. W tym celu wystarczy skorzystać ze wzorów dostępnych na stronie NFZ.

Wniosek należy więc pobrać i wydrukować. Następnie trzeba go dokładnie wypełnić poprzez wpisanie wymaganych informacji. Aby karta EKUZ przez internet została wydana, wniosek koniecznie musi być podpisany! Wiele osób zapomina o tej pozornie oczywistej czynności. Niestety, podania bez podpisu są automatycznie odrzucane.

Kiedy wniosek będzie już wypełniony, należy zeskanować go przy pomocy skanera. Następnie pozostaje tylko zapisać cyfrową wersję dokumentu. Gotowe podanie można wysłać za pomocą poczty elektronicznej na adres:

UWAGA!

Zapewnij sobie spokojny urlop
Nawet 50% taniej za pełen pakiet ochrony

Karta EKUZ online nie jest dostępna w cyfrowej wersji. Oznacza to, że taki dokument należy mieć przy sobie w tradycyjnej formie. Przy składaniu wniosku online trzeba wybrać metodę odbioru gotowej karty. Można ją odebrać osobiście w wybranym oddziale NFZ lub poprosić o wysłanie karty pocztą na wskazany adres.

Uzyskanie karty EKUZ przez ePUAP – jak to zrobić?

Wypełniony EKUZ wniosek online można więc zeskanować i wysłać pocztą elektroniczną. Jednak petenci mogą również skorzystać z innej alternatywy. Jest nią wyrobienie karty EKUZ przez ePUAP.

Ten elektroniczny system pozwala na wygodne składanie wniosków urzędowych przez internet. Każdy obywatel Polski może uzyskać dostęp do profilu zaufanego. W tym celu należy zgłosić się do jednego ze wskazanych urzędów – https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList. Co istotne, niektóre banki również mają prawo do zakładania swoim klientom profili zaufanych. Taką możliwość oferuje choćby mBank lub Bank Santander.

Po uzyskaniu dostępu do systemu można wygodnie złożyć wniosek o wydanie karty EKUZ przez ePUAP. Cała procedura wygląda identycznie jak w przypadku wniosków składanych online. Jej opis można znaleźć pod wskazanym adresem.

Podsumowanie

Karta EKUZ przez internet to bardzo wygodne rozwiązanie. Stosowny EKUZ wniosek online można złożyć za pomocą poczty elektronicznej lub systemu ePUAP. Warto jednak pamiętać, że procedura wyrabiania karty online trwa przynajmniej kilka dni. Gotowy dokument będzie można odebrać w urzędzie lub poprosić o wysyłkę karty pocztą.

Sprawdź nasze Ubezpieczenia

Warto Wiedzieć