Niniejszy dokument prezentuje najważniejsze informacje o produkcie. Pełne informacje o produkcie podawane są przed zawarciem umowy ubezpieczenia i znajdują się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia HDI AUTOCASCO+ o symbolu C5641 (zwanych dalej OWU). Powyższe OWU obowiązują od dnia 2 lutego 2016 roku.
Jakiego rodzaju jest to ubezpieczenie?
HDI Autocasco+ to ubezpieczenie pojazdów od uszkodzeń i kradzieży gwarantujące ochronę dopasowaną do potrzeb klienta. W zależności od oczekiwań i możliwości finansowych można wybrać różne opcje ubezpieczenia, np.:
- likwidację szkody na podstawie wyceny przedstawionej przez Wartę lub bezgotówkowo na podstawie faktur z warsztatu naprawczego
- zniesienie uwzględnienia zużycia części przy wycenie kosztów naprawy
- niemalejącą sumę ubezpieczenia po wypłacie odszkodowania
- naprawę pojazdu w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) lub w sieci warsztatów niezależnych
Co jest przedmiotem ubezpieczenia?
Pojazd (silnikowy lub przyczepa/naczepa) wraz z jego wyposażeniem Warta ubezpiecza od:
- uszkodzenia
- całkowitego zniszczenia
- kradzieży w całości lub jego części (z wyłączeniem motorowerów) będących następstwem wszelkich zdarzeń (tzw. all risks) nieujętych w wyłączeniach odpowiedzialności w OWU
HDI Autocasco+ to elastyczna oferta kierowana do posiadaczy wszystkich pojazdów bez względu na ich rodzaj, wiek i wartość.
Umowę ubezpieczenia można zawrzeć w jednym z dwóch wariantów ustalenia wysokości odszkodowania:
- Kosztorys – wyłącznie w oparciu o wycenę kosztów naprawy sporządzoną przez Wartę
- Serwis – także na podstawie faktur z warsztatu naprawczego, w tym również w systemie bezgotówkowym
Suma ubezpieczenia odpowiada wartości ubezpieczonego pojazdu w danym momencie trwania umowy.
Szczegółowy opis przedmiotu i zakresu ubezpieczenia zawarty jest w §2 i §3 OWU.
Czego nie obejmuje ubezpieczenie?
- pojazdów zarejestrowanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
- awarii pojazdu
- zużycia i pogorszenia stanu pojazdu na skutek normalnej eksploatacji
- przywłaszczenia, o którym mowa w art. 284 Kodeksu karnego ûdodatkowego wyposażenia niewymienionego w dokumencie ubezpieczenia
Szczegółowe informacje o zakresie nieobjętym ochroną znajdują się w §3 i §4 OWU.
Jakie są ograniczenia ochrony ubezpieczeniowej?
Warta nie odpowiada za szkody:
- spowodowane umyślnie
- powstałe podczas kierowania pojazdem, gdy pojazd nie był dopuszczony do ruchu
- spowodowane przez kierującego po użyciu alkoholu lub narkotyku, chyba że nie miało to wpływu na powstanie szkody
- powstałe podczas jazd wyścigowych, konkursowych, rajdowych oraz treningów do tych jazd
- polegające na kradzieży samochodu w przypadku pozostawienia w nim kluczyków bez nadzoru
- wynikające z niewłaściwego przewożenia ładunku lub bagażu
- spowodowane niewłaściwym doborem paliwa, płynów i materiałów eksploatacyjnych
Pozostałe ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania i innych świadczeń lub ich obniżenia opisane są w §4, §5 i §13 OWU.
Gdzie obowiązuje ubezpieczenie?
- ubezpieczenie obowiązuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz pozostałych krajów europejskich (Rosja i Turcja w europejskich częściach ich terytoriów), a także Maroka, Tunezji i Izraela (szkody powstałe na terytorium Gruzji nie są objęte umową ubezpieczenia)
Co należy do obowiązków Ubezpieczonego?
Do obowiązków Ubezpieczonego/Ubezpieczającego należy:
- podanie wszystkich znanych sobie okoliczności, o które pytał pośrednik ubezpieczeniowy i które zostały umieszczone we wniosku o ubezpieczenie lub w innych pismach przed zawarciem umowy ubezpieczenia
- zawiadamianie Warty na piśmie w czasie trwania umowy o zmianach ww. okoliczności, w szczególności takich jak utrata kluczyków
- opłacenie składki zgodnie z harmonogramem określonym w polisie
- w przypadku zajścia szkody przedsięwzięcie odpowiednich środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku, użycie dostępnych środków w celu ratowania pojazdu, zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów
- zgłoszenie szkody nie później niż w ciągu 7 dni poprzez kontakt z Centrum Obsługi Klienta Warty. W razie kradzieży pojazdu należy powiadomić Wartę nie później niż następnego dnia roboczego oraz Policję w ciągu 12 godzin od uzyskania informacji o szkodzie
- w przypadku uszkodzenia pojazdu za granicą, uzyskanie zgody Warty na jego naprawę poza Rzeczpospolitą Polską
- postępowanie zgodnie z dyspozycjami Centrum Obsługi Klienta Warty
Szczegółowe informacje na temat obowiązków Ubezpieczonego podane są w §5, §12, §13 i §15-17 OWU.
Jak i kiedy należy opłacać składki?
Składka może być opłacona gotówką, kartą płatniczą lub przelewem bankowym, w zależności od dostępności danej formy płatności w punkcie sprzedaży.
Składka lub jej pierwsza rata powinna być zapłacona przy zawarciu umowy lub później, zgodnie z ustaleniami w umowie ubezpieczenia. Wysokość rat składki i terminy płatności są określone w polisie.
Kiedy rozpoczyna się i kończy ochrona ubezpieczeniowa?
Ochrona rozpoczyna się po zawarciu umowy ubezpieczenia, od dnia uzgodnionego i wskazanego w polisie.
Ochrona ustaje i umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu:
- z upływem ostatniego dnia okresu ubezpieczenia, na jaki umowa była zawarta
- z chwilą wypłaty odszkodowania za szkodę polegającą na kradzieży bądź całkowitym zniszczeniu pojazdu
- z dniem udokumentowania nieobjętej ubezpieczeniem szkody polegającej na trwałej i zupełnej utracie pojazdu
- z dniem odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia w przypadkach określonych w OWU
- z dniem wyczerpania sumy ubezpieczenia w wyniku wypłaty odszkodowań
- w przypadku przewłaszczenia lub zbycia pojazdu – z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa własności pojazdu
Szczegółowe informacje na temat okresu ochrony ubezpieczeniowej znajdują się w §6 OWU.
Jak rozwiązać umowę?
Od umowy można odstąpić, składając pisemne powiadomienie w terminie:
- 30 dni od dnia zawarcia umowy – osoby fizyczne
- 7 dni od dnia zawarcia umowy – przedsiębiorcy
- 30 dni od dnia poinformowania o zawarciu umowy lub od dnia doręczenia potwierdzenia zawarcia umowy, jeżeli jest to termin późniejszy - w przypadku umów zawieranych przez konsumentów za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (np. Internet, telefon)
Szczegółowe informacje na temat rozwiązywania umowy ubezpieczenia znajdują się w §6 i §7 OWU.